Tip Kepimpinan: Anda Boleh Berubah

Feb 23, 2018 1 Minit
rama-rama, berubah

Menurut kajian, hanya lima peratus daripada siapa diri kita ditentukan oleh faktor-faktor genetik dan keturunan. Baki 95 peratus itu dipelajari. Ini bererti 95 peratus daripada diri kita boleh berubah dan ditransformasikan.

Jadi, berhenti memberi alasan bahawa anda tidak boleh berubah, tidak boleh membuat sesuatu untuk menambah baik situasi anda. Anda boleh! Semuanya ada dalam tangan anda.

Setiap insan mempunyai kuasa untuk membuang tabiat buruk, mempelajari kemahiran baharu, memulakan perniagaan baharu dan mengorak langkah baharu dalam kembara hidup masing-masing. 

Jadi, nasihat saya kepada anda:

“Corakkan diri anda yang baharu mulai hari ini. Ingat, 95% daripada diri anda adalah dipelajari.” 

Baca: Berhenti Memberi Alasan

 

Sila Kongsi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Sosial

Kemahiran Sosial yang Diperlukan Sebagai Pemimpin dan Cara Menjadi Pemimpin yang Diperlukan oleh Pasukan

Oleh Sonia McDonald. Pekerja sedang mencari pemimpin yang mahir berkomunikasi, pembina perhubungan dan penyelesai masalah yang berorientasikan rakyat. Sebagai seorang pemimpin, adakah anda mempunyai kemahiran sosial yang begitu dicari sekarang? Baca di sini!

Oct 09, 2023 4 Minit

Komunikasi

COVID-19 Merubah Komunikasi bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 4, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimanakah krisis Covid-19 merubah norma terbaru kita? Adakah ia merubah cara kita berkomunikasi selamanya? Disini, Roshan berkongsi perspektifnya tentang krisis Covid-19 dan juga berkongsi tips-tips untuk mendapatkan interaksi atas talian yang efektif.

Mar 16, 2023 10 Min Podcast

Alt

Tip Kepimpinan: Pembelajaran Efektif Melalui Pengalaman

Cuma 10% daripada pembelajaran efektif diperolehi daripada latihan dalam kelas, 70% adalah berasaskan pengalaman, dan 20% adalah melalui pemerhatian.

Apr 13, 2018 2 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest