Tindakan Susulan Penting Untuk Membina Jenama Peribadi Dan Bisnes

Jan 09, 2019 1 Minit
lelaki berjabat tangan

Tidak kira jenis kerja atau gelaran yang anda sandang, jualan adalah sebahagian daripada rutin harian anda.

Sama ada anda seorang ahli sains yang cuba mendapatkan geran, atau pengunting rambut, anda perlu menjual kepada sekumpulan orang — atau seorang — kenapa mereka patut menyokong permohonan anda atau menggunakan khidmat anda.

Salah satu aspek terpenting dalam jualan adalah tindakan susulan — yang akan mengukuhkan keupayaan anda untuk mencapai persetujuan dalam sesuatu urus niaga.

Mengambil tindakan susulan adalah cara anda pastikan diri kekal relevan, memberi butiran lanjut, dan membina hubungan yang berlangsungan.

Jika anda berbicara sekali dengan seorang kenalan, dan tiga bulan kemudian menghubunginya untuk mendapatkan bantuan, tipis sekali peluang kejayaan anda. Tetapi jika anda menghubungi seseorang itu sekali setiap minggu atau bulan — biarpun cuma untuk mengucap salam ceria dan sejahtera — anda sememangnya membina hubungan jangka panjang dengannya.

Tambahan, jenama peribadi anda akan turut meningkat. Membuat tindakan susulan yang rapi akan membantu anda menjalin hubungan mesra dan membuat anda dihormati.

Berikut adalah beberapa senario yang anda perlu membuat tindakan susulan.

Senario 1: Perangkaian

Salah satu cara popular orang ramai menamatkan perbualan semasa perangkaian adalah sama ada dengan memberi kad bisnes atau mengambil maklum maklumat hubungan. Lepas itu, bijak sekali jika anda membuat tindakan susulan, biasanya melalui e-mel, dalam tempoh 24 jam.

Pastikan anda nyatakan di mana anda bertemu dengan kenalan itu, dan penting sekali anda nyatakan harapan bahawa pertemuan itu akan membuahkan hubungan berterusan. Anda juga boleh mengajak kenalan itu untuk keluar minum kopi apabila ada masa yang terluang.

Berkaitan: 5 Petua Membina Rangkaian Sosial

Senario 2: Panggilan terjadual

Apabila anda mengatur panggilan terjadual, penting sekali anda membuat tindakan susulan supaya anda akan terus membina hubungan itu. Ucapkan terima kasih kepada mereka yang terlibat dalam panggilan itu, dan berkongsi secara ringkas beberapa wawasan yang anda peroleh daripada panggilan tersebut.

Jika panggilan itu berlangsung dengan licin, jadualkan panggilan susulan untuk membincang perkara-perkara tertentu dengan lebih terperinci. Jika sekalipun panggilan itu kurang memuaskan, tetap jadualkan panggilan susulan — jangan-jangan putuskan hubungan.

Senario 3: Temu duga kerja 

Apabila saya terlibat dalam proses menemu duga calon untuk sesuatu jawatan, mereka yang menarik perhatian saya adalah yang bukan sahaja memaparkan diri dengan baik semasa sesi temu duga tetapi yang membuat tindakan susulan selepas sesi temu duga. Tindakan tersebut adalah sesuatu yang baik kerana ia menggambarkan minat mereka dan juga bahawa mereka menghargai masa yang telah anda luangkan. Kalau ada lebih 100 pemohon untuk satu jawatan kosong, anda perlu membuat sesuatu yang menyerlahkan diri.

Berkaitan: Makna Jawapan Anda Semasa Temu Duga 
Tip-tip
  • Ambil tindakan susulan dalam tempoh 24 jam. Kalau tidak, kenalan mungkin akan lupakan siapa diri anda.
  • Jalin hubungan melalui LinkedIn dan saluran media sosial yang sewajarnya.
  • Wujudkan pangkalan data HubSpot atau lembaran Excel yang simpel untuk menyenaraikan rangkaian anda. Catatkan butiran mengenai rangkaian anda serta perkembangan hubungan dengan mereka. Anda perlu memahami rangkaian anda, ingat kali terakhir anda berbual dengan mereka dan bagaimana perkembangan perbualan itu.
  • Ambil tindakan susulan bererti membina hubungan dan berkembang ke arah satu gol sasaran, misalnya jualan, pementoran, atau persahabatan.
  • Tindakan susulan anda mesti spesifik. Ini akan menunjukkan bahawa anda betul-betul memberi perhatian semasa bersua dengan mereka.
  • Jika anda diperkenalkan kepada kenalan baharu, anda patut membuat tindakan susulan dengan hubungan baharu dan lama itu. Hubungan yang membuat pengenalan itu pasti ingin tahu prestasi anda dengan hubungan baharu.
  • Ketegaran pasti membuahkan hasil positif.

 

Brendan Barbato ialah Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Shelfie Challenge.
Diterjemahkan dan diulang siar dengan kebenaran.

Sila Kongsi

Kepimpinan

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com
Alt

Cadangan Buat Kamu

Kepimpinan

Mengapa Belajar adalah Kunci Kepimpinan

Oleh William Arruda. Pembelajaran adalah kawan baik pemimpin dalam dunia yang cepat berubah. Ketahui bagaimana ia adalah senjata rahsia anda untuk berjaya.

Oct 17, 2023 4 Minit

Bunga

Serlahkan Nilai-nilai Murni dan Etika Kerja Anda bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 5, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimana kita boleh memupuk nilai-nilai sebagai seorang pekerja. Beliau juga mengatakan bahawa setiap individu boleh menunjukkan nilai mereka, tidak kira sebagai pekerja biasa mahupun sebagai pemimpin, di dalam pejabat ataupun interaksi di alam maya. Marilah kita bersama-sama serlahkan nilai-nilai positif di organisasi kita.

Mar 17, 2023 10 Min Podcast

Alt

Menjadi Pendengar Yang Aktif: 10 Cara Terbaik

Kemahiran mendengar perlu dikuasai. Kita mesti pendengar yang aktif, dengan niat untuk memahami. Dengan itu, komunikasi berkesan dapat dijalin.

Oct 20, 2017 7 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest