Etika Berhujah Pendapat Secara Sopan

Mar 30, 2020 3 Minit
berhujah pendapat

Kita semua menghadapi situasi konflik dari semasa ke semasa. Daripada mengelakkan perselisihan faham, kita harus belajar kemahiran untuk berhujah dengan baik! Sekarang, untuk berhujah dengan baik tidak bermakna menjadi antagonis - sebaliknya, keupayaan untuk berhujah dengan baik membawa potensi untuk menjelaskan keadaan dan bukannya menimbulkan lebih kekeliruan.

Walau bagaimanapun, ia memerlukan kebijaksanaan untuk membezakan antara identiti dan idea. Sekarang, walaupun semua manusia dicipta sama, tidak semua idea adalah sama. Tugas hujah yang direka dengan baik adalah untuk memilih idea yang baik daripada yang buruk sambil mengekalkan penghormatan yang sama untuk setiap individu. Jika identiti dan nilai seseorang itu terjalin dengan kualiti ideanya, maka hujah itu menjadi peribadi.

Inilah langkah mudah untuk berhujah dengan baik:

Bahas idea tanpa menyerang identiti individu.

1. Tegaskan niat
Orang ramai biasanya memulakan perbualan mereka dengan motivasi positif dalam ingin melakukan perkara yang betul. Lihatlah di sebalik sebarang prasangka awal untuk mengenal pasti nadi pembentangan dan bukannya bahang perbincangan.

2. Mengiktiraf usaha
Orang ramai amat digalakkan apabila kita mengambil perhatian tentang usaha yang dilaburkan dalam kerja mereka. Sudah tentu, hasilnya mungkin tidak seperti yang diharapkan tetapi kita harus berhati-hati untuk tidak memperkecilkan pelaburan masa dan tenaga mana-mana orang.

3. Membanding dan membezakan
Ini adalah bahagian logik hujah di mana idea dibandingkan antara satu sama lain untuk menentukan nilainya. Namun, langkah ketiga ini akan gagal jika anda tidak mula-mula mencipta jaringan keselamatan emosi langkah 1 dan 2, yang penting dalam mewujudkan suasana saling menghormati.

Inovasi berlaku apabila kita dapat berhujah dengan baik dalam bidang idea. Menurut pengalaman saya, kesesakan kepada inovasi bukanlah kekurangan kreativiti tetapi kekurangan saling menghormati antara satu sama lain sebagai sesama manusia yang mempunyai nilai yang sama.

Artikel ini diterbitkan di Bahasa Inggeris. Untuk berhubung dengan lebih lanjut, email editor@leaderonomics.com

Sila Kongsi

Alt
Joseph is a Leaderonomics faculty trainer who is passionate about engaging with leaders to transform culture in organisations. Previously, he was CEO of Leaderonomics Good Monday. He is currently based in the United States

Cadangan Buat Kamu

Pemimpin

Menyingkap Kebijaksanaan Kepimpinan Abadi untuk Pemimpin Berwawasan Masa Kini

Oleh Lee Nallalingham. Ketahui cara mengemudi kerumitan dan mencapai hasil yang luar biasa dalam dunia kepimpinan kontemporari melalui kepimpinan Genghis Khan yang luar biasa.

Oct 31, 2023 2 Minit

Bunga

Serlahkan Nilai-nilai Murni dan Etika Kerja Anda bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 5, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimana kita boleh memupuk nilai-nilai sebagai seorang pekerja. Beliau juga mengatakan bahawa setiap individu boleh menunjukkan nilai mereka, tidak kira sebagai pekerja biasa mahupun sebagai pemimpin, di dalam pejabat ataupun interaksi di alam maya. Marilah kita bersama-sama serlahkan nilai-nilai positif di organisasi kita.

Mar 17, 2023 10 Min Podcast

Alt

Kepimpinan Itu Ekstrem

Kepimpinan ekstrem adalah gelagat pemimpin yang hebat. Mereka bijak memilih tindakan yang bersesuaian dengan keadaan dan masa. Untuk membaca artikel berkaitan, klik Kepimpinan Itu Sesuatu Yang Ekstrem!

Jul 16, 2017 3 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest