Tip Kepimpinan: Kesedaran Diri

Jun 01, 2018 1 Minit
kesedaran diri

Sepanjang bertahun-tahun saya memerhati pemimpin-pemimpin, saya mendapati ciri utama yang dimiliki mereka ialah kesedaran diri.

Pemimpin-pemimpin hebat memahami siapa diri mereka — kekuatan-kekuatan dan aspek-aspek yang perlu dibangunkan lagi.

Mereka memanfaatkan kekuatan mereka dan tahu bagaimana menutup kelemahan mereka sambil berusaha membangunkan aspek-aspek itu.

Tokoh-tokoh seperti Jack Welch, Gandhi dan Mother Teresa semuanya mempunyai kelemahan. Mereka memang sedar akan kelemahan mereka dan menumpukan perhatian dan usaha untuk menambahbaikkannya. Anda juga boleh berbuat sedemikian.

Berkaitan: Adakah Anda Kenal Diri Sendiri?

Jadi, nasihat saya kepada anda:

Luangkan masa untuk lebih mengenali diri sendiri! Kenali kekuatan-kekuatan anda dan berusahalah membangunkan mana-mana kelemahan anda. Anda bakal menjadi pemimpin yang hebat.

Berkaitan: Mula Dengan Insan Cerminan Diri

Sila Kongsi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Bersedia Menyesuaikan Diri

Berwaspada dan Bersedia untuk Menyesuaikan Diri

Oleh Michelle Gibbings. Anda tidak boleh meramalkan masa depan. Walau bagaimanapun, anda boleh merancang untuk itu! Baca lebih lanjut mengenainya di sini.

Nov 04, 2022 3 Minit

Lelaki bersama Jaket

Strategi Cinta dalam Memimpin bersama Roshan Thiran

Di episod 2, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Encik Roshan Thiran; pengasas syarikat Leaderonomics, untuk berkongsi ilmu dan pengalamannya tentang strategi cinta dalam memimpin sebuah syarikat atau organisasi. Roshan akan memberi pandangan dari sudut yang berbeza bagaimana seseorang pekerja serta pemimpin dapat menyemai perasaan kasih dan sayang kepada sesebuah organisasi itu.

Mar 14, 2023 10 Min Podcast

Alt

Tip Kepimpinan: Berani Gagal

Dalam Tip Kepimpinan ini, Roshan Thiran berkata setiap orang mesti berani gagal dan belajar daripada kegagalan untuk terus maju dalam kembara kehidupan. Kejayaan pasti dalam tangan kelak.

Jul 28, 2017 1 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest