Strategi Daya Tindak Ketika Pandemik COVID-19

Apr 02, 2020 2 Minit
COVID-19, pandemik

Pada masa ini, seluruh dunia sedang berhadapan dengan satu krisis yang tidak pernah dijangkakan. COVID-19 menghadirkan diri tanpa dipinta, dan kita semua tidak bersedia untuk berhadapan dengan kesan primer dan sekunder yang datang bersama-sama dengan pandemik ini.

Gaya Hidup

Dengan datangnya pandemik ini, salah satu perkara yang dihadapi oleh semua orang di seluruh dunia adalah perubahan gaya hidup kita.

Selama ini, ramai ibu bapa yang menghabiskan banyak masa mereka bekerja, anak-anak pergi ke sekolah dan universiti untuk menuntut ilmu, individu-individu bujang yang bekerja demi kelangsungan hidup; kini semuanya telah berubah dalam sekelip mata.

Di Malaysia, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah dilaksanakan sejak 18 Mac dan dijangkakan akan berterusan sehingga sekurang-kurangnya 14 April. Semua rakyat, tidak mengira umur, diminta untuk tinggal di rumah dan hanya keluar sekiranya benar-benar perlu.

Perubahan dan situasi berkurung di dalam rumah sahaja pastinya akan menimbulkan rasa tertekan, ditambah pula dengan ketidakpastian tentang bila semua ini akan berakhir.

Dalam menghadapi situasi ini, terdapat dua jenis strategi daya tindak yang biasanya digunakan ketika menghadapi situasi yang menekan: strategi daya tindak berfokuskan masalah dan strategi daya tindak berfokuskan emosi.

Strategi daya tindak berfokuskan masalah 

Strategi daya tindak berfokuskan masalah menyasarkan punca tekanan dengan cara yang praktikal. Ia menangani masalah atau situasi yang menimbulkan tekanan, yang kemudiannya menyebabkan tekanan langsung itu semakin kurang.

Strategi daya tindak berfokuskan masalah bertujuan untuk menghapuskan atau mengurangkan punca tekanan. Antara strategi yang boleh dikategorikan sebagai strategi daya tindak berfokuskan masalah adalah penyelesaian masalah, pengurusan masa, dan mendapatkan sokongan sosial yang penting.

Satu perkara penting yang perlu diketahui tentang strategi daya tindak berfokuskan masalah adalah ianya hanya boleh digunakan sekiranya individu itu mempunyai kuasa bagi mengatasi masalah itu. Dalam situasi yang sedang dihadapi sekarang ini, tidak banyak yang sebenarnya boleh dilakukan jadi strategi daya tindak berfokuskan emosi mungkin lebih sesuai.

Strategi daya tindak berfokuskan emosi 

Strategi daya tindak berfokuskan emosi melibatkan usaha untuk mengurangkan tindak balas emosi negatif yang berkaitan dengan tekanan seperti malu, ketakutan, kebimbangan, kemurungan, kegembiraan dan kekecewaan.

Ini mungkin satu-satunya pilihan realistik apabila punca tekanan berada di luar kawalan seseorang individu. Jadi, dalam situasi yang sedang kita hadapi, strategi daya tindak berfokuskan emosi adalah sangat sesuai untuk digunakan.

Antara strategi daya tindak berfokuskan masalah yang boleh digunakan termasuk: mengalih perhatian, pendedahan emosional, berdoa, meditasi, penilaian semula secara kognitif, menahan pemikiran/emosi negatif dan makan makanan yang memberikan rasa tenang.

Jelas sekali daripada paparan di media sosial yang ramai individu mengamalkan strategi daya tindak berfokuskan emosi. Buat masa sekarang ini, strategi-strategi ini merupakan cara yang terbaik dalam berhadapan dengan situasi yang tidak menentu, ragu-ragu, dan kompleks. Gunakanlah apa sahaja strategi, asalkan ia membantu anda dalam berhadapan dengan situasi ini.

Wabak COVID-19 pandemik ini tidak akan berlarutan jika kita memberi kerjasama pada semua pihak. Jadi bersama-samalah kita membantu antara satu sama lain untuk memulihkan semula keadaan kepada kehidupan yang lebih baik.

 

Anda juga boleh membaca artikel lain di sini.

 

 

Untuk berhubung dengan lebih lanjut, email editor@leaderonomics.com 

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: COVID-19

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com
Alt

Cadangan Buat Kamu

Pejabat

Rahsia Kebahagiaan di Tempat Kerja

Oleh Khor Hui Min. Memandangkan kebanyakan orang dewasa yang bekerja menghabiskan sekurang-kurangnya 8 jam sehari di pejabat, tidak dapat dikatakan bahawa kebahagiaan di tempat kerja adalah yang paling penting. Jadi, apakah yang menentukan kebahagiaan di tempat kerja?

Apr 05, 2023 2 Minit

Komunikasi

COVID-19 Merubah Komunikasi bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 4, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimanakah krisis Covid-19 merubah norma terbaru kita? Adakah ia merubah cara kita berkomunikasi selamanya? Disini, Roshan berkongsi perspektifnya tentang krisis Covid-19 dan juga berkongsi tips-tips untuk mendapatkan interaksi atas talian yang efektif.

Mar 16, 2023 10 Min Podcast

Alt

Berbaloi Mengotori Tangan Anda

Kepimpinan hanya boleh dipelajari dan dibentuk dalam proses mengotori tangan melalui pengalaman hidup. Konteks membentuk kebolehan kepimpinan. Tontonilah video ini.   Untuk membaca artikel berkaitan, klik Mengotori Tangan Anda.

Jul 17, 2017 4 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest