Tip Kepimpinan: Bersyukur Dan Berterima Kasih

Jul 06, 2018 1 Minit
bersyukur, menghargai

Dari semasa ke semasa, saya berfikir, “Alangkah baiknya jika saya lebih bagus dalam kemahiran ini atau itu!” Kerapkali saya inginkan apa yang saya tidak ada. Seringkali saya merasa iri hati dengan keupayaan dan bakat orang lain. 

Kemudian saya terdiam, apabila sedar bahawa saya sepatutnya bersyukur atas segala dan apa jua yang sudah saya miliki.

Pemimpin-pemimpin hebat sentiasa bersyukur dan menghargai berkat-berkat yang diterima mereka.

Apabila anda mula mengeluh dan merungut serta membuat perbandingan, anda juga mula kehilangan nikmat untuk hidup.

Jadi, nasihat saya kepada anda:

Berhenti mengeluh dan merungut. Sebaliknya, mula menghargai dan menikmati segala sesuatu dalam kehidupan anda.

Berkaitan: Berterima Kasih

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Nilai Murni

Alt
Roshan adalah pendiri dan CEO dari Leaderonomics Group, kepala redaksi untuk Leaderonomics.com dan seorang yang menamakan dirinya sendiri dengan sebutan 'kuli'. Ia percaya bahwa semua orang bisa menjadi pemimpin dan dapat membuat lekukan di alam semesta dengan cara mereka masing-masing.

Cadangan Buat Kamu

Kepimpinan

11 Kemahiran Kepimpinan untuk Dibina Pada 2024 untuk Eksekutif dan Pemimpin Baru Muncul

Oleh William Arruda. Dedahkan kemahiran penting untuk kepimpinan moden pada tahun 2024. Daripada kecerdasan emosi kepada celik digital, temui kecekapan yang mentakrifkan pemimpin yang berjaya dalam landskap kerja yang berubah. Kemahiran ini, menggabungkan kemahiran tradisional dan insaniah, membentuk asas untuk pemimpin mengharungi kerumitan, memupuk keterangkuman dan memacu inovasi dalam persekitaran dinamik hari ini.

Jan 07, 2024 3 Minit

Graduan wanita

Dilema Seorang Graduan Baru bersama Andrea Chew

Di episod 3, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Andrea Chew; Strategik Projek Partner di Leaderonomics, tentang topik hangat diantara 'fresh graduate' yang mula melangkah ke dunia pekerjaan. Bagaimanakah seseorang graduan baru boleh menyesuaikan diri di tempat kerja? Di sini, Andrea Chew akan berkongsi beberapa tip-tip kepada para siswa dan siswi untuk berkeyakinan lebih tinggi.

Mar 15, 2023 10 Min Podcast

Alt

Berbaloi Mengotori Tangan Anda

Kepimpinan hanya boleh dipelajari dan dibentuk dalam proses mengotori tangan melalui pengalaman hidup. Konteks membentuk kebolehan kepimpinan. Tontonilah video ini.   Untuk membaca artikel berkaitan, klik Mengotori Tangan Anda.

Jul 17, 2017 4 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest