Tip Kepimpinan: Apabila Terinspirasi, Ambil Tindakan

Oct 10, 2018 1 Minit
memandu, mengambil tindakan

Saya amat bersyukur menerima ucapan selamat ulang tahun beberapa hari kebelakangan ini sempena ulang tahun ke-10 Leaderonomics pada tahun ini.

Saya dan pasukan saya berasa sungguh rendah hati mengetahui bahawa kerja-kerja yang kami lakukan telah membawa perbezaan kepada ramai individu di merata-rata tempat merentas negara dan rantau. Kami sememangnya tidak terdaya mencapai semua ini tanpa sokongan berterusan daripada ramai orang yang telah membantu kami dalam pelbagai cara.

Terdapat beberapa mesej daripada profesional muda yang mengatakan bahawa mereka ‘terinspirasi’ oleh kisah Leaderonomics. Senang hati mendengar bahawa cerita-cerita seperti kisah kami menjadi inspirasi kepada orang lain.

Tetapi saya ingin memberi secebis nasihat yang ramai orang mudah lupa:

Menjadi terinspirasi itu indah … tetapi perlulah mengambil tindakan. Menjadi terinspirasi adalah perasaan yang menyenangkan, tetapi ia seperti memiliki kereta yang cantik di garaj — sama sekali tidak berguna sehingga anda berada di belakang stereng dan mula mengemudi.

Saya sungguh bangga bahawa ramai orang mengambil inspirasi daripada cerita-cerita yang berasal daripada Leaderonomics. Tetapi hadiah paling hebat yang boleh anda berikan kepada pasukan kami – dan kepada diri anda sendiri – adalah untuk membuat komitmen kepada diri sendiri pada hari ini bahawa anda akan mengambil tindakan terhadap apa sahaja inspirasi yang anda temui.

Ingat, tiada apa-apa yang akan berlaku sehingga anda membuat keputusan untuk bergerak. Tiada perubahan akan berlaku kecuali anda membuat perubahan. Anda berada di kerusi pemandu, dan anda dapat memilih cara anda bergerak ke hadapan.

Berkaitan: Mencapai Impian Perlukan Tindakan Yang Berani

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Anda Seorang Pemimpin, Visi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Lelaki bersama Jaket

Strategi Cinta dalam Memimpin bersama Roshan Thiran

Di episod 2, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Encik Roshan Thiran; pengasas syarikat Leaderonomics, untuk berkongsi ilmu dan pengalamannya tentang strategi cinta dalam memimpin sebuah syarikat atau organisasi. Roshan akan memberi pandangan dari sudut yang berbeza bagaimana seseorang pekerja serta pemimpin dapat menyemai perasaan kasih dan sayang kepada sesebuah organisasi itu.

Mar 14, 2023 10 Min Podcast

Alt

Berbaloi Mengotori Tangan Anda

Kepimpinan hanya boleh dipelajari dan dibentuk dalam proses mengotori tangan melalui pengalaman hidup. Konteks membentuk kebolehan kepimpinan. Tontonilah video ini.   Untuk membaca artikel berkaitan, klik Mengotori Tangan Anda.

Jul 17, 2017 4 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest