Tip Kepimpinan: Amalkan Pemikiran Kaizen

Mar 09, 2018 1 Minit
batu-batu, stabil, pemikiran kaizen

Di Toyota, pekerja-pekerja mengamalkan pemikiran kaizen. Dalam erti kata ringkas, mereka percaya hanya terdapat satu arah untuk bergerak, iaitu ke hadapan!

Sekiranya mereka tidak mencapai sebarang penambahbaikan pada sesuatu hari, ini bermakna krisis sudah terjadi pada hari tersebut.

Bekas pengerusi Toyota, Hiroshi Okuda (Sumber foto: Getty Images) pernah berkata,

“Kegagalan untuk berubah adalah kesalahan.”

Kaizen, atau tekad dan azam untuk terus mencapai penambahbaikan, diamalkan oleh mereka yang hebat. Individu-individu yang terbaik di dunia kerap berubah, berkembang, memperbaiki atau berinovasi.

Jadi, nasihat saya kepada anda:  

Jika anda ingin menjadi seorang yang hebat, sediakan ruang untuk berkembang dan meNAMBAH BAIK diri. Sentiasa bergerak ke hadapan!

Berkaitan: 5 Kemahiran Yang Perlu Dimiliki Untuk Kejayaan Kerjaya

 

Sila Kongsi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Strategi

Strategi Berkesan untuk Membina dan Meningkatkan Keselamatan Psikologi

Oleh Mark Mortensen, Maria Guadalupe, Nathan Furr dan Henrik Bresman. Selami penyelidikan dan pandangan terkini tentang keselamatan psikologi. Tingkatkan kepimpinan, cergaskan pasukan dan pacu inovasi di tempat kerja moden. Perjalanan anda ke kecemerlangan tempat kerja bermula di sini!

Feb 06, 2024 6 Minit

Bunga

Serlahkan Nilai-nilai Murni dan Etika Kerja Anda bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 5, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimana kita boleh memupuk nilai-nilai sebagai seorang pekerja. Beliau juga mengatakan bahawa setiap individu boleh menunjukkan nilai mereka, tidak kira sebagai pekerja biasa mahupun sebagai pemimpin, di dalam pejabat ataupun interaksi di alam maya. Marilah kita bersama-sama serlahkan nilai-nilai positif di organisasi kita.

Mar 17, 2023 10 Min Podcast

Alt

Akui Kesilapan Di Tempat Kerja: 10 Cara Terbaik

Kita tidak boleh lari dari kesilapan. Biarpun naluri kita akan lazimnya mempertahankan diri tetapi sekiranya kita bersalah, akuilah kesilapan itu. Tontoni video TOP 10 untuk belajar cara-cara mengakui kesilapan di tempat kerja.

Aug 09, 2017 8 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest