Infografik: Berhenti Membandingkan Diri Dengan Orang Lain

Oct 03, 2018 1 Minit
perbandingan

Sindrom rumput tetangga lebih menghijau agak menyeksakan.

Ia menimbulkan stres (dan penyakit) kerana kita tetap tertanya-tanya jikalau kita terlepas peluang yang lebih baik, justeru membuat kita membazir masa dan hilang produktiviti.  

Sebenarnya, rumput di sini atau sebelah tidak lebih menghijau. Ia hanya akan menjadi lebih menghijau di tempat di mana anda menyirami.

Nasihat kami:

Jangan bandingkan diri dengan orang lain. Bandingkan diri anda hari ini dengan diri anda semalam.

Berikut adalah lima sebab utama anda patut berhenti membandingkan diri dengan orang lain.

Berkaitan: Lebih Baik Hujan Emas di Negeri Orang?

 

Kongsikan pandangan anda dalam kotak komen di bawah kenapa anda patut atau tidak patut membandingkan diri dengan orang lain.

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Perwatakan, Identiti

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

Fikiran

Cara Mengubah Fikiran Seseorang

Oleh Manfred F. R. Kets de Vries. Kata-kata dan cerita lebih berkuasa daripada yang kita sedari. Baca di sini, bagaimana Scheherazade, pencerita kisah Seribu Satu Malam, mendapat tempat sebagai salah seorang wirawati paling bijak dalam kesusasteraan dunia.

Dec 21, 2022 4 Minit

Bunga

Serlahkan Nilai-nilai Murni dan Etika Kerja Anda bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 5, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimana kita boleh memupuk nilai-nilai sebagai seorang pekerja. Beliau juga mengatakan bahawa setiap individu boleh menunjukkan nilai mereka, tidak kira sebagai pekerja biasa mahupun sebagai pemimpin, di dalam pejabat ataupun interaksi di alam maya. Marilah kita bersama-sama serlahkan nilai-nilai positif di organisasi kita.

Mar 17, 2023 10 Min Podcast

Alt

Biar Mereka Gagal

Setiap pemimpin yang hebat pasti pernah gagal berulang kali dalam kembara kehidupannya. Belajar daripada setiap kegagalan. Jangan ulanginya. Jadikan kegagalan-kegagalan itu sebagai batu asas kejayaan masa hadapan. Untuk membaca artikel berkaitan, klik Tidak Mengapa, Biar Mereka Gagal.

Jul 06, 2017 3 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest