#TanyaRoshan: Kenapa Perkembangan PKS Sering Tergendala?

Aug 16, 2018 1 Minit
hasilan, seni

“Apakah yang menghalang perkembangan dan pertumbuhan perusahaan kecil dan sederhana (PKS)?”

“Apabila kita meneliti pusingan hidup PKS, kita akan mendapati bahawa ia meliputi lima peringkat: permulaan, kelangsungan, keberhasilan, peningkatan, dan kematangan. Kebanyakan pemimpin PKS menghadapi kesulitan untuk mengembang bisnesnya sebaik mencapai keberhasilan awal (peringkat ketiga).

Empat faktor penyebab adalah seperti berikut:

Kepimpinan: kurang jelas dalam kalangan pekerja disebabkan wujudnya percanggahan dalam matlamat kepimpinan dan matlamat bisnes.

Model bisnes: prototaip yang digunakan dengan berjaya perlu direplikasi dalam pelbagai transaksi untuk mencapai tahap seterusnya, dan ini mungkin di luar jangkauan insaniah.

Budaya: memperbaharui pola fikiran pekerja mungkin mencabarkan pada ketika mereka sudah selesa dengan sistem kepercayaan lama.

Proses atau struktur: beberapa struktur atau proses yang sedia ada mungkin mengekang pelan pertumbuhan.” – Roshan Thiran

Bacaan berkaitan: Ketahui Apa Yang Diperjuangkan Syarikat Anda, Kata Vivy Yusof

Roshan Thiran ialah Ketua Pegawai Eksekutif Leaderonomics, serta penulis dan penceramah kepimpinan yang berwibawa. Sekiranya anda ada soalan berkaitan dengan kecemerlangan kerjaya dan kepimpinan, anda boleh menghubungi beliau melalui roshan.thiran@leaderonomics.comFacebook dan Twitter.

 

Sila Kongsi

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

Kepimpinan Digital

Kepimpinan Digital ialah Kepimpinan Manusia

Oleh Ian Chew. Apakah tiga perkara hebat yang penting untuk kepimpinan jarak jauh? Baca pandangan oleh penulis di sini.

Feb 12, 2023 5 Minit

Lelaki bersama Jaket

Strategi Cinta dalam Memimpin bersama Roshan Thiran

Di episod 2, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Encik Roshan Thiran; pengasas syarikat Leaderonomics, untuk berkongsi ilmu dan pengalamannya tentang strategi cinta dalam memimpin sebuah syarikat atau organisasi. Roshan akan memberi pandangan dari sudut yang berbeza bagaimana seseorang pekerja serta pemimpin dapat menyemai perasaan kasih dan sayang kepada sesebuah organisasi itu.

Mar 14, 2023 10 Min Podcast

Alt

Berbaloi Mengotori Tangan Anda

Kepimpinan hanya boleh dipelajari dan dibentuk dalam proses mengotori tangan melalui pengalaman hidup. Konteks membentuk kebolehan kepimpinan. Tontonilah video ini.   Untuk membaca artikel berkaitan, klik Mengotori Tangan Anda.

Jul 17, 2017 4 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest