#TanyaRoshan: Berhenti Mengkhuatiri Prestasi Diri

Jan 31, 2019 1 Minit
Alt

“Bagaimanakah saya boleh berhenti mengkhuatiri prestasi diri berbanding orang lain? Saya rasa diri kurang berjaya berbanding rakan-rakan lain. Saya rasa diri agak ketinggalan.”

 

“Perkara pertama yang anda perlu lakukan: berhenti membandingkan prestasi diri dengan orang lain. Anda sepatutnya membandingkan prestasi diri anda semalam dengan prestasi diri anda hari ini.

Setiap seorang bergerak maju mengikut kelajuan sendiri dan mencapai kejayaan pada pelbagai peringkat umur.

Contohnya, pelukis Itali Raphael. Beliau diiktiraf sebagai genius seni ketika cuma berusia 17 tahun. Manakala Kolonel Sanders pula mula mencapai kejayaan dan memulakan francais KFC pertama dalam usia 60-an. Jauh berbeza, bukan?

Usah luangkan masa memberi fokus pada prestasi orang lain. Apabila anda berbuat demikian, ini bermakna anda mensia-siakan masa anda. Sebaliknya, fokuslah pada apa yang anda patut lakukan untuk memajukan diri.

Cuma anda seorang yang menghayati kembara hidup anda, dan yang penting adalah pengalaman anda. Apa yang orang lain lakukan adalah hal mereka. Anda mesti memberi tumpuan pada apa yang anda lakukan. Yang penting sekali adalah anda mesti komited untuk meneruskan kembara anda. 

Seperti kata Martin Luther King Jr.,

“Jika anda tidak boleh terbang, berlari; jika anda tidak boleh berlari, berjalan; jika anda tidak boleh berjalan, merangkak. Biarpun apa yang anda lakukan, anda mesti tetap bergerak ke hadapan.”

— ROSHAN THIRAN

Berkaitan: Infografik: Berhenti Membandingkan Diri Dengan Orang Lain

 

Roshan Thiran ialah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Leaderonomics, serta penulis dan penceramah kepimpinan yang berwibawa. Sekiranya anda ada soalan berkaitan kepimpinan dan kecemerlangan kerjaya, anda boleh menghubungi beliau melalui roshan.thiran@leaderonomics.com atau Facebook.

 

 

 

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Anda Seorang Pemimpin

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com
Alt

Cadangan Buat Kamu

Pekerjaan

Bagaimana untuk Menghentikan Bos Saya dari Membazirkan Masa Saya dengan Delegasi yang Tidak Berkualiti

Oleh Karin Hurt dan David Dye. "Kenapa Saya Cuba?" biasa didengari di tempat kerja. Jadi, bagaimana anda menguruskan jangkaan bos anda? Wajib dibaca untuk sesiapa yang kecewa di tempat kerja.

Nov 28, 2023 6 Minit

Komunikasi

COVID-19 Merubah Komunikasi bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 4, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimanakah krisis Covid-19 merubah norma terbaru kita? Adakah ia merubah cara kita berkomunikasi selamanya? Disini, Roshan berkongsi perspektifnya tentang krisis Covid-19 dan juga berkongsi tips-tips untuk mendapatkan interaksi atas talian yang efektif.

Mar 16, 2023 10 Min Podcast

Alt

Berbaloi Mengotori Tangan Anda

Kepimpinan hanya boleh dipelajari dan dibentuk dalam proses mengotori tangan melalui pengalaman hidup. Konteks membentuk kebolehan kepimpinan. Tontonilah video ini.   Untuk membaca artikel berkaitan, klik Mengotori Tangan Anda.

Jul 17, 2017 4 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest