Tip Kepimpinan: Berani Bersikap Jujur

Jun 08, 2018 1 Minit
bersikap jujur

Keberanian bersikap jujur amat diperlukan di sekitaran yang lebat dengan rasuah, penipuan dan pembohongan. Malah, seseorang perlu lebih berani menghadapi diri dengan jujur memandangkan kita jarang mahu diingatkan tentang kelemahan-kelemahan kita.

Jika kita jujur dengan diri sendiri, kita akan membangkitkan kesedaran diri dan dapat memperbaiki kelemahan-kelemahan diri untuk berubah menjadi lebih baik.

Sebaliknya, jika kita cuba menjadi seseorang yang lain, kita sebenarnya berlari dari diri sendiri dan akhirnya tidak akan menikmati sebarang peningkatan diri.

Jadi, nasihat saya kepada anda:

Beranilah bersikap jujur dan menghadapi kelemahan diri. Berusahalah untuk berubah menjadi insan yang lebih baik.

Berkaitan: Mula Dengan Insan Cerminan Diri

Sila Kongsi

Alt

Roshan adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif dari Leaderonomics Group. Beliau percaya bahawa semua orang boleh memimpin dan boleh “memberi kesan/membuat lekukan di alam semesta” dengan cara mereka masing-masing. Beliau sering muncul di televisyen, radio and beberapa penerbitan untuk berkongsi Ilmu Membina Pemimpin dan pembangunan kepimpinan. Ikut beliau di https://www.linkedin.com/in/roshanthiran/ atau di https://www.roshanthiran.com/

Cadangan Buat Kamu

Pemimpin

Menyingkap Kebijaksanaan Kepimpinan Abadi untuk Pemimpin Berwawasan Masa Kini

Oleh Lee Nallalingham. Ketahui cara mengemudi kerumitan dan mencapai hasil yang luar biasa dalam dunia kepimpinan kontemporari melalui kepimpinan Genghis Khan yang luar biasa.

Oct 31, 2023 2 Minit

Lelaki bersama Jaket

Strategi Cinta dalam Memimpin bersama Roshan Thiran

Di episod 2, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Encik Roshan Thiran; pengasas syarikat Leaderonomics, untuk berkongsi ilmu dan pengalamannya tentang strategi cinta dalam memimpin sebuah syarikat atau organisasi. Roshan akan memberi pandangan dari sudut yang berbeza bagaimana seseorang pekerja serta pemimpin dapat menyemai perasaan kasih dan sayang kepada sesebuah organisasi itu.

Mar 14, 2023 10 Min Podcast

Alt

Jadilah Pemimpin: Mengukir Sesuatu Kelainan Yang Ketara

Sesuatu kelainan yang ketara boleh diukir untuk meninggalkan impak yang besar. Tetapi, ia harus bermula dengan anda. Berikut adalah langkah-langkah yang anda boleh ikuti untuk mengukir sesuatu kelainan.

Feb 14, 2017 0 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest