#TanyaRoshan: Mencari Hala Tuju Lepas Pengajian

Sep 28, 2018 1 Minit
hala tuju
“Sudah setahun saya tamat pengajian kolej tetapi masih tidak tahu apa yang saya hendak buat dengan kehidupan saya. Rasanya saya terperangkap dalam zon selesa – apa yang boleh saya buat?”

 

“Memang susah rasanya apabila sudah tamat pengajian dan masih rasa kurang sedia untuk bab kehidupan seterusnya. Saya setuju ia mungkin agak menakutkan apabila kita rasa kurang pasti, tetapi tidak perlu bimbang. 

Perkara pertama yang anda perlu sedar ialah anda bukan terperangkap melainkan anda membuat keputusan untuk berada dalam situasi sedemikian. Jangan jatuh ke dalam perangkap percaya bahawa sesuatu perkara berlaku terhadap anda — kuasa dalam tangan anda untuk keluar dan membuat sesuatu berlaku untuk anda.

Luangkan masa untuk meneroka peluang-peluang yang mungkin ada. Cari tahu apa yang menceriakan anda. Sertai kelab atau pertemuan sosial untuk membuat kenalan baharu. Rangkaian sosial ada banyak peluang yang tidak diduga.

Apabila kita merasa ‘terperangkap’, kita sebahagiannya memungkinkan keadaan itu dengan mengulangi corak kita. Ini membawa kepada lingkaran menurun. Katakan ‘ya’ kepada lebih banyak jemputan yang diajukan kepada anda. Keluar dari zon selesa anda bermakna melangkah ke tempat yang tidak diketahui.

Kadang-kadang, anda akan merasa kehilangan motivasi. Lakukan sahaja. Anda akan merasa tidak yakin. Lakukan sahaja. Anda tidak akan selalu boleh melakukannya dengan betul. Lakukan sahaja. Anda akan kagum dengan apa – dan siapa – yang terbuka bagi anda. Tetapi pertama-tama, anda harus membuka diri untuk pengalaman baharu.” — ROSHAN THIRAN

Berkaitan: 5 Petua Membina Rangkaian Sosial

 

Roshan Thiran ialah Ketua Pegawai Eksekutif Leaderonomics, serta penulis dan penceramah kepimpinan yang berwibawa. Sekiranya anda ada soalan berkaitan dengan kecemerlangan kerjaya dan kepimpinan, anda boleh menghubungi beliau melalui roshan.thiran@leaderonomics.comFacebook dan Twitter.

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Tujuan Hidup, Tujuan Diri

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

Kepimpinan

11 Kemahiran Kepimpinan untuk Dibina Pada 2024 untuk Eksekutif dan Pemimpin Baru Muncul

Oleh William Arruda. Dedahkan kemahiran penting untuk kepimpinan moden pada tahun 2024. Daripada kecerdasan emosi kepada celik digital, temui kecekapan yang mentakrifkan pemimpin yang berjaya dalam landskap kerja yang berubah. Kemahiran ini, menggabungkan kemahiran tradisional dan insaniah, membentuk asas untuk pemimpin mengharungi kerumitan, memupuk keterangkuman dan memacu inovasi dalam persekitaran dinamik hari ini.

Jan 07, 2024 3 Minit

Komunikasi

COVID-19 Merubah Komunikasi bersama Roshan Thiran

'Tamparan Idea' ialah podcast Bahasa Melayu yang mengupas topik dan isu semasa berkaitan dengan kepimpinan. Program ini diceriakan oleh Waheeda Hasbullah, seorang pengacara yang sentiasa membawa aura gembira kepada anda semua. Di episod 4, Waheeda kembali semula menemubual tetamu yang tidak asing, Roshan dari syarikat Leaderonomics. Bagaimanakah krisis Covid-19 merubah norma terbaru kita? Adakah ia merubah cara kita berkomunikasi selamanya? Disini, Roshan berkongsi perspektifnya tentang krisis Covid-19 dan juga berkongsi tips-tips untuk mendapatkan interaksi atas talian yang efektif.

Mar 16, 2023 10 Min Podcast

Alt

Tip Kepimpinan: Pembelajaran Efektif Melalui Pengalaman

Cuma 10% daripada pembelajaran efektif diperolehi daripada latihan dalam kelas, 70% adalah berasaskan pengalaman, dan 20% adalah melalui pemerhatian.

Apr 13, 2018 2 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest