#TanyaRoshan: Cara Memperoleh Idea Yang Hebat

Sep 04, 2018 1 Minit
idea, kerja
“Saya sudah ketandusan idea dan perlukan nasihat bagaimana saya boleh terus meng’WOW’kan orang lain dengan kerja yang saya buat.”

 

Roshan Thiran - Pengasas & KPE Leaderonomics, Penceramah Utama, Penulis Kepimpinan, Usahawan Sosial

“Idea-idea yang hebat boleh datang dari mana-mana jua, terutamanya daripada pengalaman kita. Idea hebat adalah gabungan satu fikiran dengan fikiran yang lain. Untuk mempunyai fikiran-fikiran ini, kita mesti bersifat ingin tahu, bersifat terbuka untuk keluar dan menjelajahi zon di luar kepompong selesa kita. Apabila kita membuat pemerhatian dan bertanyakan soalan untuk memenuhi rasa ingin tahu kita, kita akan memperoleh idea-idea yang hebat.” — Roshan Thiran

 

Bacaan berkaitan: Tip Kepimpinan: Sentiasa Belajar

 

Roshan Thiran ialah Ketua Pegawai Eksekutif Leaderonomics, serta penulis dan penceramah kepimpinan yang berwibawa. Sekiranya anda ada soalan berkaitan dengan kecemerlangan kerjaya dan kepimpinan, anda boleh menghubungi beliau melalui roshan.thiran@leaderonomics.comFacebook dan Twitter.

Sila Kongsi

Kepimpinan

Tag: Visi

Alt
Artikel ini diterbitkan oleh penyunting-penyunting Leaderonomics.com

Cadangan Buat Kamu

Penangguhan

Petua Mengatasi Berlengah-lengah Mengikut Puncanya

Oleh Marulam Sitohang. Lebih banyak anda tahu tentang sebab anda berlengah-lengah, lebih bersedia anda untuk mengubah pemikiran anda mengenai tingkah laku itu.

Dec 18, 2023 3 Minit

Graduan wanita

Dilema Seorang Graduan Baru bersama Andrea Chew

Di episod 3, host Waheeda sekali lagi menemubual dengan Andrea Chew; Strategik Projek Partner di Leaderonomics, tentang topik hangat diantara 'fresh graduate' yang mula melangkah ke dunia pekerjaan. Bagaimanakah seseorang graduan baru boleh menyesuaikan diri di tempat kerja? Di sini, Andrea Chew akan berkongsi beberapa tip-tip kepada para siswa dan siswi untuk berkeyakinan lebih tinggi.

Mar 15, 2023 10 Min Podcast

Alt

Jadilah Pemimpin: Mengukir Sesuatu Kelainan Yang Ketara

Sesuatu kelainan yang ketara boleh diukir untuk meninggalkan impak yang besar. Tetapi, ia harus bermula dengan anda. Berikut adalah langkah-langkah yang anda boleh ikuti untuk mengukir sesuatu kelainan.

Feb 14, 2017 0 Min Video

Jadilah Pembaca Leader’s Digest